torsdag 27. mai 2010

Glimt fra hagen min

Med de få dagene med varme vi hadde før forrige helg, virker det som om det har vært en liten eksplosjon i hagen min. Nå har det jo også kommet regn så da var det mye som skjøt fart.





I år ser det også ut som om vi er så heldige å få plommer, for nå er i allefall plommetreet begynnt å blomstre. I fjor var det kun noen få blomster og ikke noe å skryte av med tanke på plommefangsten heller.





Jeg er i utgangspunktet ikke så veldig glad i blodripsen nede i hagen, den er veldig fin nå som den blomstrer. Men det varer jo så kort tid og i tillegg er jeg ikke særlig begeistret for duften av den heller. Vel, en så lenge (og sikkert lenge ennå...) står den nå der. Å ikke få velge utvalget av trær og busker er vel en av ulempene med å kjøpe hus hvor noen har bodd i flere år. Ikke det at jeg har så veldig mye å utsette på hagen min, men skulle jeg ha anlagt den hadde jeg nok gjort det litt anerledes allikevel.





Denne rhododendron blomstrer jo veldig fint nå tidlig på sommeren. Selv om denne snart blir fulltstendig dekket av microbiotaen som vokser så villig på siden, kommer den flotte røde fargen allikevel fram. Prøvde meg på å flytte en sånn i fjor, det gikk ikke så bra, mulig det var feil tidspunkt jeg gjorde det på. Så de to som er igjen skal få stå der de står.





Med varmen og regnet var det ikke bare blomster og trær som begynnte å spire, for ugresset liker seg visst også veldig godt nå. Bedet dere ser litt av her ser det ut som om ugresset har tatt overhånd i, men nå har jeg iallefall begynnt kampen mot ugress og løvetann. Så får vi håpe at jeg vinner den kampen og at dette også blir et flott skue sånn akkurat i innkjørselen vår.



Nå blir det sofa tid her et par timer med litt strikking i fanget ( kommer tilbake senere med oppdatering om framgangen på den fronten) før jeg finner sengen. En ny arbeidsdag venter i morgen også, så blir det ei rolig hjemmehelg, tror jeg hvertfall.
Ha en fin kveld alle sammen!

1 kommentar:

EllenSand sa...

Takk for hyggelig kommetar hos meg:)
Her har det også vært en hageeksplosjon. Utrolig hvor fort det går når varmen slår til og ola skinner. Jeg skulle veldig gjerne hatt en sånn blodrips. :)