lørdag 5. februar 2011

På skattejakt

Da jeg var på Frøya tur litt tidligere i vinter rakk jeg en liten tur innom hytta til onkel og der kom jeg ut med en aldri så liten fangst. Onkel hadde visst drevet litt rydding i skap og skuffer og nå hadde han et bord fullt av ting og tang som han ikke lengre skulle ha, så da var det bare å forsyne seg for meg og mamma. Og fangsten var ikke så allerværst den altså ;)




Dette fatet og salt og pepperbøssen så jeg behag i, for jeg har jo kaffeservice i samme mønster. Så dette blir det stas og finne fram igjen til neste jul.




De andre tingene så kanskje ikke fullt så flotte ut ved første øyekast, men det er utrolig hva litt sølvpuss gjør. Fatet over her hadde til og med noen rust flekker på seg, men jeg likte det så godt at jeg tok det med allikevel. Og når mamma kunne fortelle at hvis jeg brukte ketchup på så kunne jeg klare og få bort flekkene, så var det verdt et forsøk.



Fløtemugge og sukkerkopp med tilhørende fat bar kun preg av å ikke ha blitt pusset på en stund, så de måtte jeg i allefall ha med meg. Om jeg ikke husker helt feil hadde mormor et sett som var akkurat slik, og det er vel ikke utenkelig at dette er akkurat det settet.


Vel med litt sølvpuss ble jo disse skattene som nye, og står nå på stua her slik at jeg har noe vakkert og hvile øynene på. Jeg er hvertfall svært så fornøyd med resultatet, mens Terje ristet litt oppgitt på hodet over meg. Jeg kommer visst bestandig hjem med noe uansett hvor jeg har vært, så min glede deler han visst ikke.....



Hvem skulle ha trodd at dette fatet er det samme som litt lengre opp, noen små rust flekker finnes ennå, men jeg tror at jeg kan få de bort om jeg gidder å gni litt mer. Men nå er det nok slik at sølvpuss langt i fra er min favoritt syssel.




Her er vi i dag bare innendørs og fyrer, ute blåser det og når har det jammen meg begynnt å snø også. I kveld skal vi i 40 års dag til en kollega av Terje, så da får vi vel lufta oss litt. Barna nyter en rolig dag hjemme de også, for uke dagene går så alt for fort det er jo noe å henge fingrene i hele tiden. Mads er omsider blitt frisk etter å ha hanglet siden forrige helg, men nå sitter han i ro i sofaen etter å ha vært litt uheldig på skolen i går. Han ramlet og slo kneet sitt, så han fikk et bra kutt og ble stripset sammen av en dyktig sykepleier på skolen. Når er kneet mye bedre enn i går, men litt vondt er det nok ennå.
Nå skal jeg forlytte meg til sofaen og finne fram strikkingen min før det blir på tide og komme seg ut av joggebuksa.
Related Posts with Thumbnails

Ingen kommentarer: